03 July 2011

Aplikasi matematik dalam perasaan

Assalamualaikum & annyeong haseyo...

Hai gedik-gedik sekalian. Sape suka matematik angkat tangan! wow bagus-bagus. aku boleh nampak korang sume tengah angkat tangan dengan excitednya *nampak beno nipunye*. ok, selari dengan tajuk di atas, hari ni kita nak borak-borak pasal matematik. apa korang ingat tambah-tolak-darab-bahagi tu untuk skor A dalam exam je ke? oh tidak sama sekali.

Matematik ni banyak kegunaannya dalam kehidupan. selain nak kira hutang kawan, kira berapa lama lagi nak kahwin, kita boleh jugak aplikasikan matematik dalam meluahkan perasaan. tak percaya? tertanya-tanya bagaimana? jangan risau, kurakuraygslow ada penyelesaiannya.


Application of Whole Number 

Sebelum final exam semester 1, aku dapat satu memo wishes good luck from Tasha Osman. baca-baca sikit memo dia tu, mata aku tertancap kat side bawah sebelah kanan (pergghh describe spesifik kot) satu 'word' yang tertulis 143. aku pun pelik. ni nombor 3D ke? aku tanya dia, nak mintak pengesahan. tak nak lah main nombor ekor ni. dosa weyh. sekali dia bagitau tu maksudnya I LOVE YOU. haha.. segan giler aku. umur dah 18 tahun baru tau yang 143 = I Love You. sesungguhnya aku sangat noob. dan dia... bantai gelakkan aku =.=

   I        LOVE      YOU
1 abjad   4 abjad    3 abjad  =  143


Application of Differentiation

Menjelang test 2 masa semester 2, ada housemate aku dapat satu wall post daripada someone special. aku pun menyelit nak tengok sekali. dah dia online guna laptop aku kan, apa salahnya aku menyibuk.. haha. tengok-tengok orang tu post satu equation yang berbentuk differentiation camni...

(1/2)y^2 < 45+7777+33-486+3x+30-33+2(9x101)+45673u
* differentiate this equation
* substitute 'i' into 'y'

Aku kan... memang pantang nampak soalan matematik. laju je je nak selesaikan. dia biarkan je even equation tu untuk dia. tapi hayunan tangan aku yang sedang menulis terus terhenti bila terdengar hasutan Sasuke Lovecoklat yang mengatakan.. "kalau kurakuraygslow selesaikan, equation tu untuk dia lah" *mood nates*. lepas je dengar camtu, dia terus rampas pen and kertas daripada aku, dia terus try nak selesaikan equation tu even otak tengah beku. end up, nasib baik dapat jawapan.. haha. syabas! tapi kan final answer dapat...

i < 3+45673 ... rasanya patut i <3 u kan?

So equation tu tak berapa nak betul. equation yang betul rasanya camni kot...


(1/2)y^2 < 45+7777+33-486+1.5u^2+30-

33+2(9x101)+45673

p/s : hello mister, lain kali nak buat soalan matematik tanya aku dulu.. haha 

Walaupun salah, differential equation tersebut telah membuatkan housemate aku tersenyum sepanjang hari. that's the power of mathematics in a relationship.

Application of Mathematical Reasoning

Sape dah ada kat upper form skang, akan jumpa topik ni dalam matematik moden. agak memeningkan bagi sesetengah orang, dan kemungkinan untuk hilang markah kat soalan ni masa exam adalah sangat tinggi. ni berdasarkan pengalaman aku ok. tapi mengikut kata abang aku.. "sape salah soalan ni baik bunuh diri jelah". erkkk! *terasa*. errr apa yang boleh diaplikasikan dengan mathematical reasoning ni?

Premise 1   :  Macam mana aku suka dia
Premise 2   :  Senyap-senyap sudah tapi macam mana
Conclusion  :  Aku suka dia tapi senyap-senyap sudah

.......................................

Tengok... matematik bukan je terlibat dalam urusan kerja, malah boleh digunakan untuk meluahkan perasaan korang secara tersirat. tapi make sure orang tu reti lah nak selesaikan soalan tu. kang tak pasal-pasal dia duk tercangak-cangak tak paham apa yang korang cuba sampaikan. last-last tak menjadi jugak. buat penat korang je.

"Sesiapa yang mempelajari matematik, nescaya panjanglah akalnya" - Imam Syafie

Aku rasa kan.. generasi sekarang makin lama makin bijak berfikir. so, tak mustahil korang pun boleh create sendiri soalan-soalan matematik lain berasaskan logarithms, indices tak pun matrices untuk meluahkan perasaan yang terpendam. who knows?

7129-(1517+92)x(275+25)/75+41428<75/25

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...