03 July 2011

Aplikasi matematik (versi bergambar)

Assalamualaikum & annyeong haseyo....

Selamat hari-hari! kalau dalam entri sebelum ni aku dah kongsi pasal aplikasi matematik dalam meluahkan perasaan, kali ni aku tak nak membebel panjang-panjang dah. bagi korang tengok gambar-gambar berkenaan matematik cukup.

Wait wait! apa kata kau perkenalkan dulu sape tokoh matematik ni cik kurakuraygslow....

Owh ok. asyik membebel je kan sampai terlupa nak perkenalkan ilmuwan Islam terunggul di sebalik terciptanya ilmu matematik ni. no problem.. i can do this (baca stail bangla).

Al-Khawarizmi

Ilmuwan Islam yang terkemuka dalam bidang matematik ni ialah Muhammad Ibn Musa al-Khawarizmi. beliau paling femes dengan gelaran Al-KhawarizmiAl-Khawarizmi ni merupakan tokoh yang mula-mula perkenalkan algebra (yang ada unknown tu) dan hisab (pengiraan). kebanyakan konsep matematik yang kita gunakan pada zaman sekarang ni dicipta oleh beliau lah. 

Selain tu, beliau jugak aktif dalam menghasilkan buku berkenaan matematik. antaranya ialah Mafatih al-Ulum. banyak kaedah pengiraan yang diperkenalkan dalam setiap karya yang dihasilkan. antaranya ialah cosine, sine dan tangent dalam chapter trigonometry tu.

Mafatih al-Ulum 

Al-Khawarizmi ni dianggap sebagai sarjana matematik yang masyhur oleh orang Islam dan ni diperakui oleh sarjana Barat. so, kita sebagai generasi hari ni perlulah memantapkan diri dengan ilmu-ilmu falak (matematik, sains dan sebagainya) demi menyambung kegemilangan ketamadunan Islam pada zaman dahulu. got it?

............................

Yeay dah habis berkenalan. mana gambar yang kau cakap tadi cik kurakuraygslow?

Ciss... tak menyempat. haa ni dia. tengok-tengok.

mulai skang jangan study


siot je sape yang cipta equation ni.. huh!


ciss.. tak habis-habis cari pasal dengan girls


sape kata matematik tu susah?


haha.. kreatif betul murid-murid zaman skang


emak : timah.. pukul bape skang?
timah : (tengah sibuk tekan kalkulator)


pesanan encik polis : kalau tak nak kena 
speed trap, sila bawak kalkulator


errrkkk?!


.............


* sumber rujukan :
                         

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...